Nå kan du få låne hjertestarter

Publisert av Åge Walther Larsen den 08.10.20.
Konserter, møter, stevner og festivaler kan bli tryggere møtesteder. På Frivillig-sentralen er det nå gratis hjertestarter til utlån.

Det er Storhamar Lions som har gått til innkjøp av hjertestarteren, og Hamar frivilligsentral har tatt på seg ansvaret med å låne den ut der det skulle være behov. Storhamar Lions har ansvar for batterivedlikeholdet.

– Vi ser for oss at det kan være behov for en hjertestarter på mange arrangement i Hamar. Her er det jo flere store idrettsarrangement som foregår på flere steder samtidig, sier Steinar Tønsager i Storhamar Lions. Han nevner blant andre Briskeby-turneringen og Storhamar-turneringen. Den kan også lånes bort til lag og foreninger som skal på bortekamper eller på tur.

Foreløpig har Storhamar Lions kjøpt én hjertestarter til utlån, så vil de se an behovet. Det skal være gratis å låne starteren.

Frivilligsentralen i Hamar har selv en hjertestarter som henger i lokalet.

– Siden det er registrert at den skal være tilgjengelig her hos oss, har vi ikke våget å ta den med ut, som for eksempel på sommerdagen for eldre på Domkirkeodden, sier leder for Hamar Frivilligsentral, Anne Thingstad Eriksen. Hun setter stor pris på at de nå har en ekstra som kan lånes ut.

Hjertestarteren er enkel i bruk og det kreves ingen opplæring. Når den settes på, får brukeren veiledning trinn for trinn. I tillegg er det laget en oversiktlig brukermanual til dem som låner hjertestarteren.

Det er inntekter fra kalenderaksjonen som har gjort det mulig for Storhamar Lions å kjøpe hjertestarter. Totalt fikk de inn 360.000 kroner, og de delte nylig ut 277.000 til flere lokale formål.