Medlemsmøtet i august

Publisert av Kåre Rise den 30.08.23. Oppdatert 09.10.23.

Lederen på Domkirkeodden trollbandt forsamlingen da han nylig orienterte Lionsmøtet i Storhamar Lions om planer for museet. Avdelingsdirektør Per Øyvind Riise tok utgangspunkt i Oddens historie og kom raskt fram til planene for nybygget på Domkirkeodden. Bygget skal bygges på høyden der dagens restaurant ligger, dog med en dreining i terrenget. Det foretrukne utkastet fra arkitektkonkurransen er grunnlaget for bygget, som får et areal på ca. 5.000 kvm.

Stortingsmeldinga ¨Musea og Folket¨ legger opp til et antall regionale historiesenter på landsbasis. I meldinga ønskes det at framtidens museumsbygg skal inneholde både fysiske utstillinger og en arkivdel. For Anno betyr det eventuelt samlokalisering med Statsarkivet i et nytt bygg på Domkirkeodden. Det arbeides for at bygget på Odden kan bli et pilotprosjekt for ¨Regionale historiesenter¨, til nytte og bruk for hele regionen.

Riise viste tegninger/skisser for lokaler til historieformidling, arkiv (dagens Statsarkiv kommer), administrasjon, kafé/restaurant, lesesal og plass hvor du og jeg kan slå oss ned for å arbeide med det vi finner her.

Ved å samle framtidens museumsutvikling og dagens statsarkiv blir bygget et regionalt historiesenter for de fire Hedemarks-kommunene, hvor arkivdelen blir for hele Innlandet Fylke. Blir dette et pilotprosjekt er planen at bygget ferdigstilles i 2025 og kommer i full drift 2026.

Lionsmøtet besluttet for øvrig å gjennomføre en kampanje for å få flere personer med i Lionsklubben.

Lions er for personer over 18 år og som sammen, i et sosialt vennskap, ønsker å bruke av sin tid for å hjelpe andre.

Lionsklubben Storhamar ønsker kontakt med personer  - kvinner og menn - i hele byen. I første omgang for å informere om Lions, mulighetene til å arbeide med det en brenner for, mulighetene for å lære og for å få nye venner gjennom å være en eller ei Lion.