Publisert av Åge Walther Larsen den 10.11.23.

– Lions-kalenderen for 2024 er preget av at vi går inn i et år med mange jubileer, sier Kåre Rise i Lions Club Storhamar.
Lions' populære årskalender er ferdig trykket, med 12 nye historiske bilder.
Og på fronten går det klart fram at man at dette virkelig er et år med mange jubileer.
– Byen Hamar markerer i år sitt 175-årsjubileum, samtidig er Lions Norge 75 år i 2024, og vi gir ut kalender nummer 25.
I 2000 var det tre Lions-klubber i kommunen som ga ut kalenderen: Vang, Hamar og Storhamar. Nå er det bare Storhamar som står for utgivelsen.
– Sammen med jubileumskomiteen har vi i kalenderen forsøkt å rette et søkelys mot hendelser de siste 25 årene, men vi har også med at det neste år er 30 år siden OL og at det er 100 år siden Ideal ble startet.
Her finner man også et bilde Einar Busterud, da han tok over som ordfører.
De får penger
Målet er å selge 2.000 kalendere, og da sitter man med 400.000 kroner i inntekter av salget til ulike formål.
Fram til jul blir det dørsalg, salg ved kjøpesentrene på fredager og lørdager i tillegg til salg hos ni forretninger og virksomheter, blant annet: Gravdahl bokhandel, Hamar turistkontor, Giset Optik, Fotograf Per Holland, Rema 1000 på Storhamar og Narvesen Maxi.
Enkelte bedrifter støtter kalenderaksjonen med egen kalender med egen logo.
Det er allerede klart hvem som får penger fra kalendersalget. Forutsatt at kalenderne blir utsolgt, hvilket de blir hvert år, så får Sagatun Brukerstyrt Senter 100.000 kroner, Norsk Folkehjelp Hamar 90.000 kroner og Vang O-lag 15.000 kroner.
En bolig for funksjonshemmede får 20.000 kroner.
Ajer Innebandyklubb får også støtte.
Et beløp vil bli øremerket til Gaza eller Ukraina til nødhjelp.
– Helt fantastisk å få støtte til vårt formål, sier daglig leder Kårhild Husom Løken og driftsleder Kim Nybakken fra Sagatun Brukerstyrt Senter.
Løken tar opp mobiltelefonen, klikker fram et bilde og viser konkret hva pengene går til.
For på deres tomt er en flott hagestue i ferd med å reise seg, som skal være klar i vår.
– Det blir et allbruks- og aktivitetsrom til møter og sosiale aktiviteter. Og vi kan ta opp fronten på bygget slik at vi får ei scene der for eksempel husbandet vårt kan spille til arrangementer vi har i hagen, forteller Nybakken.

Prosjektet er finansiert ved hjelp av gaver fra Hamar Håndverkerforening (245.000 kroner) og en avtale med Stange videregående skole, der elevene er med og bygger. Og pengene fra Lions-kalenderen.

Rundt 260.000 kroner av prosjektet skal finansieres av egne midler.

Ny ATV

For Norsk Folkehjelp Hamar blir pengene brukt til delfinansiering av en ny ATV. Deres første.

– Den kan vi bruke i redningsoppdrag for å få ut pasienter fra terrenget og ut til farbar veg. ATVen, en sekshjuling, har en redningspakke som vi kan sette fast ei båre på. Vi slipper å ha henger. Og så er det belter om vinteren, forteller sanitetsleder Morten Knauserud.

Magne Smeland fra Vang O-lag forteller at deres kalenderstøtte vil gå til Stolpejakten.

– Det er et gratis folkehelsetiltak som Vang O-lag og Hamar O-lag sammen administrerer. I år er det ti år siden vi begynte. Vanligvis har vi hatt mellom 60 og 70 stolper, men nå har Hamar 175-årsjubileum, slik at neste år blir det kanskje 175 stolper som folk må finne. Vi skal i alle fall gjøre vårt beste å få det til. Jobben begynner snart det går an å slå ned stolper når telen har gått, sier Smeland.